Nu ai cum să nu-l fi văzut până acum. Sigur îl cunoști. Numele lui sigur îți este familiar. Asta dacă nu ai trăit cumva în peșteră până acum. Este Nissan Qashqai, cel mai popular crossover din Europa. Peste 3 milioane de unități s-au vândut de când modelul a venit pe lume în 2007. Peste două milioane dintre ele rulează pe drumurile europene.
FOTO: Bogdan PARASCHIV.
Nissan a jucat la ruletă și a câștigat. A lansat o modă. A creat un curent. A format o manie. Lui Qashqai i s-a dus vestea rapid și milioane de clienți au vrut o mașină practică, ce oferea o poziție înaltă la condus și – la acea vreme – un design inovator.
Test drive din 2011, cu cea de-a doua generație Nissan Qashqai
Unsprezece ani mai târziu, 2018 i-a adus lui Nissan Qashqai un motor nou, o transmisie nouă 7DCT și un nou sistem multimedia. Să fie suficient pentru crossover-ul nipon construit la Sunderland, în Marea Britanie, pentru a-și păstra supremația?
Cu linie de echipare Tekna Bose (în locul echipării Tekna +), Nissan-ul nostru vine cu noul propulsor de 1.3 litri cu filtru de particule, care se regăsește și sub capota compactelor de la Mercedes, și cu noua cutie de origine Getrag, împrumutată tot de la compactele cu stea în frunte. Nu este disponibilă tracțiune integrală la versiunile pe benzină, dar, după o zi și o noapte de ninsoare, ne descurcăm fără ezitări pe străduțele acoperite de zăpadă, chiar și cu tracțiune față.
Avem faruri LED, keyless entry și parbriz încălzit (de la N-Connecta în sus), acesta din urmă salvator la temperaturile negative de ianuarie, la fel ca și scaunele încălzite îmbrăcate în piele Nappa și reglabile electric (parte din pachetul Luxury 1400 de euro). Dar nu avem volan încălzit și-i ducem dorul după ce am deszăpezit mașina și am înghețat un pic. Volanul nou urmează și el tendințele de design, primind o parte inferioară aplatizată.
Sistemul multimedia nou, cu o interfață mai prietenoasă și mai sensibil la comenzile tactile, este redat pe un ecran de 7 inci, flancat de butoane fizice, o binecuvântare atunci când ești în mers și trebuie să ții privirea la drum.
În buzunarele ușilor, încap lejer sticle mari, sunt prize în cotieră și în consola centrală și un port USB tot în cotieră. În schimb, nu există niciun spațiu la bord, nici în față, nici în spate, în care un telefon mobil ar putea sta fără să zboare de acolo la primul viraj. Sunt tare utile suporturile de pahare din coloana mediană, pentru ceaiul meu fierbinte. Dar ar fi imposibil de folosit la o versiune cu transmisie manuală, pentru că schimbătorul ar veni peste pahar.
Un SUV compact vine – previzibil și deloc condamnabil – și cu probleme de spațiu, dar nimic ce nu poate fi tolerat. Plafonul panoramic, disponibil de la cea de-a doua sacrifică un pic din spațiul la cap, dar îți aduce lumină în mașină. Știți cum sunt cabanele acelea în vârf de munte, cu șemineul arzând în timp ce ninge afară? Așa sunt eu la semafor. Aproape așa. Pentru că absența unui buton de AutoHold mă ține în priză în blocajul rutier. Funcția este disponibilă în gama Qashqai doar la versiunile cu transmisie manuală.
Lăsăm orașul în urmă, ca să ne bucurăm puțin de motorul cel nou, disponibil în două versiuni de putere, de 138 și 157 de cai putere. Noi am luat la test versiunea cea mai puternică, ce primește și un cuplu de 270 Nm.
La condus, se simte, așa cum […]