O nouă specie face carieră: SUV-urile coupe. Și cel puțin prin alura lor dacă nu prin masă, au sens și versiunile sportive. Doi reprezentanți emblematici ai acestei noi clase se înfruntă în testul nostru: BMW X4 M40i și Mercedes-AMG GLC 43.
În 2008, BMW a lansat ideea de SUV coupe cu X6, urmat de X4 în 2014. Mercedes a reacționat relativ târziu cu GLE Coupe abia în 2015, urmat imediat un an mai târziu de GLC Coupe. Ambele mărci au dezvoltat rapid și versiuni sportive ale lui X4 și GLC Coupe.
Pentru a nu se crea confuzie, trebuie să explicăm puțin poziționarea celor două modele. X4 M40i face parte din așa numita gamă MPerformance de la BMW, adică este plasat între gama standard și modelele M. Mercedes a încercat acum doi ani să copieze această idee de gamă intermediară între modelele standard și AMG, numind-o AMG Performance.
Însă după doar un an Mercedes a renunțat la această gamă intermediară fără vreo explicație oficială, o sursă internă de la Mercedes explicându-ne că această stratificare suplimentară a creat confuzie în rândul clienților. Gama AMG Performance debutase chiar cu sedanul Clasei C în versiunea 43 AMG, având exact același motor aflat și pe GLC 43 AMG din testul nostru.
Așadar, teoretic, Mercedes-AMG GLC 43 s-ar fi încadrat initial în gama intermediară AMG Performance dar acum este un model 100% AMG. La Mercedes mai există însă o versiune AMG deasupra acesteia, numită GLC 63 AMG în timp ce X4 nu are la actuala generație o versiune M mai puternică.
Dinamică și confort
Ambele modele sunt propulsate de motoare cu șase cilindri în linie la BMW și în V la Mercedes. Motorul lui X4 este similar cu cel al lui M2, dar este diferit de cel de la M3/M4. Spre deosebire de M3/M4, motorul lui X4 M40i (cod N55B30T0) este derivat din cel de 306 CP de la X4 xDrive 35i și are un singur turbocompresor în loc de două la M3/M4, însă același arbore cotit forjat de la M3/M4. Nu lipsesc bineînțeles distribuția variabilă Double Vanos pe admisie și evacuare și sistemul Valvetronic fără clapete de aer. Însă în acest caz, mai puțin nu înseamnă și mai bine.
Turbocompresorul mai mare are o oarecare inerție și motorul lui BMW nu răspunde la fel de spontan ca şi cel al lui Mercedes, care dispune de două turbocompresoare mai mici, montate câte unul pe fiecare linie de 3 cilindri. Astfel, indiferent de modul de conducere, fie că e vorba de Comfort sau de Sport Plus, motorul lui Mercedes are un răspuns mai rapid, iar pe modul Sport Plus, apăsarea accelerației generează o reacție instantanee. Turbolag-ul la BMW se simte nu doar la pornire ci și dacă se accelerează de la 3.000 rpm de exemplu și asta în ciuda excelentei cutii automate Steptronic Sport.
Foarte bună este şi noua cutie automată cu 9 trepte adaptată de AMG pentru cerinţele sportive şi care în Sport, Sport Plus şi Manual (modul Manual se acţionează de la un buton de pe consola centrală) schimbă şi mai repede. O luptă aprigă se dă şi în domeniul tonalităţii motoarelor. La BMW predomină un sunet baritonal care este însoţit de bubuituri ca la maşinile sport de anduranţă când se trece pe modul Sport+, dar sunetul nu are acel dramatism şi acel crescendo care ne încânta urechea la ultimul M3 aspirat cu şase cilindri în linie. Exact asta se aude la mercedes deşi vorbim de un bi-turbo: un sunet mai ascuţit, în crescendo odată cu turaţia, dramatic şi care încântă chiar şi pe modul Comfort. Cei de la Mercedes au fost mai atenţi la impresia artistică.
Este Mercedes așadar noua referință sportivă? Nu, pentru că în ceea ce privește agilitatea, BMW rămâne rege. Pentru BMW sportivitatea este un fel de constituție și nimic nu i-a abătut pe bavarezi de la crezul lor. Pe modul Sport sau Sport Plus+, X4 se înclină mai puțin în viraje decât GLC sau mai bine zis, nu se înclină aproape deloc. Suspensia adaptivă de la BMW este ca la un kart pe modul Sport+ în timp ce la Mercedes, cu toate adaptările aduse de AMG suspensiei pneumatice, pe modul Sport+ aceasta este puțin mai permisivă și generează un mic ruliu.
Și direcția lui X4 generează o forță mai mare în volan pe Sport+ și se simte mai angajantă. Iar atunci când sunt conduse la limită, BMW are o precizie chirurugicală pe traiectorie, ușor superioară lui Mercedes. La acest lucru contribuie şi distribuţia maselor aproape de perfecţiune, de 51/49% la BMW faţă de 55/45% la Mercedes. Deşi Mercedes este mai uşor cu 60 kg şi are un cuplu superior cu 55 Nm, acceleraţiile nu sunt semnificativ mai rapide, diferenţa fiind foarte mică. BMW rămâne așadar regele sportivității în ciuda motorului care răspunde mai puțin spontan decât la Mercedes şi în ciuda unei poziţii de condus mai înaltă cu 11 cm. Un oficial de la BMW mi-a explicat că poziţia mai înaltă de condus este o cerinţă a clienţilor de SUV-uri însă o poziţie înaltă de condus nu este neapărat şi una sportivă.
Pe modul Comfort, și X4 oferă mult confort, însă Mercedes este aici o idee mai bun. Confortul la rulare al lui Mercedes-AMG GLC 43 este pur și simplu fenomenal și aici suspensia pneumatică are rolul ei pozitiv. Trebuie precizat că ambele modele erau încălțate cu jantele opționale de 20 inch echipate cu pneuri asemănătoare (standard jantele au 19 inch).
În ceea ce privește eficiența, BMW este superior, consumul real fiind cu 1 l/100 km mai mic. Citește mai departe.