Poate fi Dacia Duster o veritabilă mașină de off-road? Căutarea unei surse de inspirație pentru cei ce vor să facă din Duster o veritabilă mașină off-road a luat sfârșit. Un preparator autohton a reușit să crească semnificativ aptitudinile SUV-ului românesc.
Aprecierile la adresa modelului românesc nu au încetat să apară şi chiar să se amplifice astăzi, la 3 ani după apariţia lui Duster. Formula constructivă simplă, preţul competitiv şi aptitudinile bune în teren au fost de la început motive de îngrijorare pentru mai marii industriei auto, care nu au fost în stare să ofere nici până astăzi un concurent redutabil în această gamă de preţ, dar şi de bucurie pentru clienţii ce au descoperit în Duster o maşină pregătită pentru o mulţime de aventuri.
Findcă vorbim deja de un „fenomen” Duster şi am văzut până acum mai multe variante de modificări artizanale, unele mai elaborate, altele mai timide, era timpul să intre în joc primul Duster echipat cu o linie de accesorii şi upgrade-uri dedicate, ce vor fi omologate şi vor putea fi cumpărate de către orice posesor actual sau viitor de Dacia Duster.
Primele modificări au vizat protejarea componentelor vitale, precum diferenţialul spate şi rezervorul, care au primit scuturi din oţel de 3 mm, sau partea din faţă, ce a primit un scut din aluminiu pentru protecţia zonei inferioare a radiatorului, a intercoolerului şi a unei părţi a motorului. Am apreciat aici şi faptul că inginerii de la Dacia au prevăzut din start maşina cu un tunel securizat prin care trec conductele de motorină şi cele de frână către spate, dar şi cu lonjeroane suficent de solide şi lungi cât să rigidizeze caroseria şi să protejeze transmisia împreună cu traseul de eşapament la trecerea peste obstacolele mari.
Interiorul a fost gândit pentru a asigura protecţia pasagerilor la răsturnare, dar construcţia rollbar-ului cu elemente combinate interior-exterior aduce şi avantaje de ordin practic, cum ar fi faptul că poate oferi suportul ideal pentru un roof-rack uşor, sau pentru montarea unor lumini suplimentare. Rollbarul a fost proiectat în România de către Okura, dar a fost realizat în Portugalia de AFN.
Alte îmbunătăţiri aduse “super-Dusterului” sunt încălzitorul auxiliar Webasto, baterie suplimentară AGM destinată accesoriilor, prize suplimentare de 12V, proiector de lucru LED pentru spate şi proiectoare Hella cu halogen, accesibile doar după cuplarea pe fazei lungi. Un mic troliu cu forţă de tractare de maxim 1,850 kg a fost și el adăugat mașinii.
Trenul de rulare găzduieşte cea mai importantă modificare pentru că vorbim de o suspensie proiectată de Okura şi realizată de IRONMAN, Australia. Suspensia modificată a adus un comportament dinamic net superior şi o toleranţă incomparabilă la denivelările mari ce pot fi abordate acum cu piciorul în gaz fără a simţi cum amortizoarele sau arcurile ajung la capăt de cursă. Deşi liftul actual al suspensiei nu înregistrează un progres dramatic faţă de suspensia stoc din cauza greutăţii suplimentare, acesta ridică un Duster normal cu aproximativ 35 mm. Amortizoarele sunt cu gaz sub presiune şi sunt mai masive decât cele originale. Arcurile sunt şi ele unele reproiectate, mai lungi şi mai ferme decât cele care echipează mașina standard.
Cum nivelul aptitudinilor în teren este dat în mare măsură de anvelope, pe acest Duster au fost montate jante din tablă cu diametru mai mic, respectiv de 15 inch şi anvelope cu profil agresiv, configuraţie în care am putut savura din plin câteva gropi cu noroaie interesante. Citește mai departe pe www.autoexpert.ro